De danske børn skal ud af fangelejrene nu!

I Enhedslisten har vi siden 2018 arbejdet på at få danske statsborgere hjem fra IS-fangelejre i Syrien.

Fornylig kunne Ekstra Bladet afsløre regeringens kendskab til,  at Islamisk Stat kidnapper børn fra fangelejrene i Syrien, hvor der også sidder danske børn.  Formålet er at træne dem til at begå terror i de europæiske lande, hvor de er statsborgere.

Det er  en af de værste krænkelser, jeg kan forestille mig at udsætte et barn for, og det er også en trussel for Danmarks sikkerhed.

I Enhedslisten mener vi, at børnene skal hjem.  Jo længere tid, børnene bliver, desto farligere er det for sikkerheden og for børnene selv.  Vi mener også, at mødrene skal hjem, og så må de retsforfølges i Danmark.  Det har vi tidligere set, at de danske myndigheder godt kan klare.

Statsministeren vender børnene ryggen ved ikke at handle nu.  Vi mener samtidig, at regeringen selvfølgelig skal viderebringe den slags alvorlige oplysninger til folketinget.

Løsningen er og ikke et forsøg på at vælte den socialdemokratiske regering.  Regeringen kommer nemlig ikke i mindretal på spørgsmålet om de danske børn i Syrien, da hverken Venstre eller Konservative vil være med til at hente børnene hjem.

I Enhedslisten ser vi det som et retspolitisk, udenrigspolitisk og sikkerhedsmæssigt spørgsmål at få de danske børn hjem.  Det handler ikke om udlændingepolitik.  Vigtigst at alt er det et spørgsmål om helt grundlæggende menneskerettigheder, som alle børn bør have: retten til et trygt liv, retten til skolegang, retten til mad, vand og medicin.

Det er et spørgsmål om, hvorvidt den selvudnævnte ‘ børnenes statsminister ‘ kere sig om alle danske børns rettigheder eller kun udvalgte børns.

Vi er i Enhedslisten klar til at diskutere alle muligheder for at få børnene hjem.  Og vi stopper ikke, før alle børn er hjemme i Danmark.

Sideløbende fastholder vi presset på regeringen i sagen om de lækkede oplysninger fra Forsvarets Efterretningstjeneste.  Vi har brug for at komme til bunds i sagen og finde ud af, om det er korrekt, at der er tilbageholdt oplysninger for Folketinget.

Rosa Lund, retsordfører for Enhedslisten

Hjælp os med at lægge pres på regeringen.
Underskriv borgerforslaget om at hente de danske børn hjem.

– Del de opslag, Rosa Lund og andre laver om sagen. Det skal være tydeligt for enhver, at vi er
mange, der lægger pres på regeringen.