Det er politisk spin

På mødet i Københavns Borgerrepræsentation i aften skal politikerne tage stilling til et forslag fra Socialdemokraterne, SF og Radikale.  Overskriften er “Medlemsforslag” om mere vild natur på Amager Fælled og faunapassage.

De tre partier foreslår at lave nogle områder med græsplæner på Amager Fælled om til vild natur.  Derudover vil de etablere en faunapassage, så dyr kan bevæge sig mellem Amager Fælled og Kalvebod Fælled.

Det er fint at erstatte græsplæner med vild natur, og det giver også mening at undersøge, hvilken betydning en faunapassage vil have for Amager Fælled og Kalvebod Fælled.

Men at forsøge at sælge det som et forslag om mere vild natur på Amager Fælled er en absurditet, når de samme partier fastholder planerne om at bygge en by med et indbyggertal på  størrelse med Nykøbing Sjælland midt i naturen på Amager Fælled.

Planerne om at bygge 2000 boliger med omkring 5000 indbyggere samt skole, daginstitutioner, plejehjem, butikker, cafeer, parkeringspladser med mere.  Samlet set forventes der omkring 7500 daglige brugere.  Det vil have voldsomme konsekvenser for hele Amager Fælled og smadre den vilde natur.

Det ændrer det nuværende forslag ikke på.  Vi ser det som politisk spin for at fremstå grønne samtidig med, at man ødelægger et helt unikt naturområde.

Biodiversitetsrådet er lige kommet med en rapport, der advarer om, at Danmark fortsat taber biodiversitet.  Rådet fremhæver, at flere områder skal frigives til natur og betydningen af større sammenhængende naturområder, hvor naturen får lov til at udvikle sig uden udefrakommende presfaktorer.  Amager Fælled er et af de få større naturområder i København og har derfor en helt central betydning, hvis Københavns Kommune skal bidrage til at opfylde målsætningen om øget biodiversitet.  Men det kræver stop for byggeplanerne.

Vi opfordrer Socialdemokratiet, SF og Radikale til i lyset af situationens alvor at ændre en åbenlyst forkert beslutning i stedet for at komme med helt utilstrækkelige lappeløsninger.

Under alle omstændigheder fortsætter vi kampen mod byggeplanerne for fuld styrke.  Med spænding afventer vi byrettens afgørelse den 12. december og håber på et byggestop!

Amager Fælleds Venner